Freelancer je od slova “svoboda” aneb jak efektivně pracovat z domova
Daleko do práce? Vleklá rýma a bolesti zad z klimatizace? Sociofobie z “open spaců”? Prošlá tramvajenka, narození dítěte, nesnesitelný šéf? Ať je motiv vašeho rozhodnutí pracovat jako osoba samostatně výdělečně činná jakýkoliv, vrhněte se do toho, držíme vám palce. Ale pokud máte jen trochu pudu sebezáchovy, nepodléhejte hned bláhově iluzi o tom, že bude líp.
Co určitě nebude hned: míň práce, důvěra okolí a rodiny, že vyděláte na plenky, nezbavíte se zdaleka ani nepopulární byrokracie a porad. A nezískáte automaticky ani více času na práci.
O co se bát nemusíte, je teplo lidského kontaktu. Kolegy vám na čas nahradí okamžitý a upřímný zájem úřadů, které vám zvýší počet trvalých příkazů a bezesných nocí, jak si na ně vyděláte.
Jestli jste totiž v práci na plný úvazek byli zvyklí na pomoc seniorských kolegů, na delegování úkolů na juniory, na hotové daňové přiznání od tety z fakturačního a na opravu počítače od týpka z IT, doma si budete dělat ředitele, mzdového úředníka, kafevařiče i pošťáka najednou.
Zůstaňte člověkem
I přesto, že to máte z kuchyně do práce 20 vteřin, pokuste si udržet si firemní kulturu. Nezůstávejte v pyžamu, svůj pracovní kout se snažte mít oddělený od obytného, jako i pracovní čas od uklízení, kutilství a starostlivosti o členy rodiny (těžko se jim to vysvětluje).
Nechte si čas na přestávky a na oběd a rozvíjejte dál vztahy ve své profesní komunitě. Užívejte si svobodu klouzavé pracovní doby klidně od deseti v noci do čtvrté ráno, ale respektujte „většinový“ pracovní režim a dodržujte deadliny.
Mějte svou cestu a cíl
Nenechte nic náhodě. I když se chystáte na one-man-show a nezakládáte rovnou eseróčko s dvaceti lidmi, zpracujte si podnikatelský plán a stanovte cíle. Když přecházíte z plného úvazku na volnou nohu, počítejte pro první půlrok s finanční rezervou.
Vytvořte si rezervy
Momentálně sice máte dostatek kontraktů, které vás živí, nicméně věnujte průběžně určitý čas akvizici dalších klientů, čili vytvoření rezerv pro hluché období. Část snahy věnujte například přípravě nápadů do šuplíku pro konkrétní adresář klientů. V případě poklesu zakázek od stávajících klientů nápady i adresář vytáhnete a připravený polotovar vám možná zkrátí krizové období.
Delegujte práci
Škrtejte odspodu aneb nebojte se podělit se o povinnosti. Pokud přijdete k závěru, že vám málo výdělečná fáze vaší práce krade neadekvátně moc času, najděte někoho, kdo to udělá za vás – a získaný čas využijte na to, co vám vydělá peníze.
Nenechte se zahltit
Neuškodí, pokud si necháte poradit ve věcech, kterým nerozumíte. Jste-li bohémský umělec nebo technicky myslící programátor, lze předpokládat, že vyhledávání, oslovování a draft potenciálních klientů nebude vaší silnou stránkou. Než naděláte více škody než užitku a ještě z toho budete frustrovaní, najděte někoho, kdo to umí a pomůže vám.
Předcházejte nezaplaceným fakturám
Za každých okolností dělejte s každým partnerem – dodavatelem i odběratelem – smlouvy. Nejlépe mutací šablon od právníka. Jsou to dobře investované peníze.
Pozor na zklamání a nenaplněné představy
Neslibujte svým klientům zjednodušení procesů, pokud s vámi budou pracovat externě. Naopak. Čím důsledněji se budou obě strany věnovat kvalitě vypracování zadání, potažmo tedy prevenci nedorozumění, tím delší, spokojenější a produktivnější spolupráce bude. Neodmítejte rovněž pozvání na klíčové porady, respektive se na ně sami nominujte, jestliže to považujete za užitečné.
Hrajte ve stanovených mantinelech
Snažte se o vyváženost zakázek v těchto parametrech – tvořivost/rutina, tendr/stálý klient, lépe placená nezajímavá/hůře placená, ale zajímavá práce, nárazová a časově náročná/postupná a pravidelná práce.
Naučte své klienty, že i vy máte svůj pracovní a volný čas, a že nebudete k dispozici na každou pětiminutovou poradu jen proto, že jsou líní vám instrukce sepsat do mailu. Také klienti musí vědět a respektovat, že je vhodné dát na každou odevzdanou práci feedback, pozitivní i negativní, a že je slušností platit skicovné za tendry nebo (ne vaší vinou) nerealizované objednávky.
Nestůjte v pozadí
Trvejte na osobní prezentaci osobám, které rozhodují o schválení vaší práce. Pokud to není možné (nevzdávejte se ale lehce, měl by to být oboustranný zájem), zkuste alespoň autorizovat prezentaci než ji uvidí ten, kdo ji má platit.
Při prezentaci pak mluvte jazykem zadavatele a zároveň jasně signalizujte jistou míru „embarga“ na jeho „laické“ posuzování vaší práce. Zadavatel je sice investorem, ale ne vševědoucím – kdyby vaší práci bezvadně rozuměl a uměl ji, nepotřeboval by vás.
Stále komunikujte
V průběhu spolupráce se neustále učte ještě lepší komunikaci s klientem, nebojte se korigovat znění zadání, pokud z titulu své profesionality cítíte, že není správné a s jeho plněním byste se neztotožnili. V případě personální změny u klienta nezanedbejte seznámení s novou kontaktní osobou. Máte větší šanci, že se vám podaří předejít vaši výměnu za její vlastní kontakt. Pokud máte rezervu pracovat pro konkrétního zadavatele víc, informujte ho o tom.
Jestliže jste o svém rozhodnutí pracovat z domu přesvědčeni, uživíte se a profesně rostete, odolávejte nabídkám na interní zaměstnání. Přijdou a budou vás pokoušet.
Mgr. Xénia Paličková Křížová